O papel da extensão universitária no resgate da consciência ambiental e em saúde

Authors

  • Sura Wanessa Rocha Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Ana Maria Medeiros Ataídes Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Beathriz Godoy Vilela Barbosa Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Ana Clara Santos Costa Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Ana Gabriela Gomes de Lima Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Ana Elisa Chaves de Vasconcelos Faculdade de Ciências Médicas / UPE
  • Bruna Cristina Ferreira Vasconcelos Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Brayan Marques da Costa Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Débora Dantas Nucci Cerqueira Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Eduarda Lysabelle de Souza Rodrigues Faculdade de Ciências Médicas / UPE
  • Gabrielle Rodrigues Rangel Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Jackson Henrique da Silva Albuquerque Faculdade de Odontologia de Pernambuco / UPE
  • Luiz Ricardo Avelino Rodrigues Faculdade de Ciências Médicas / UPE
  • Maria Guimarães Leitão Neta Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Maria Brenda Clemente Lima Faculdade de Ciências Médicas / UPE
  • Thalita Micaelle Lira da Luz Faculdade de Ciências Médicas / UPE
  • Thaylane de Aguiar Batista Instituto de Ciências Biológicas / UPE
  • Victoria Lays da Silva Coutinho Faculdade de Ciências Médicas / UPE

DOI:

https://doi.org/10.56148/2675-2328reupe.v5n2.22.pp4-18

Keywords:

Educação em Saúde Ambiental Educação em saúde, Serviços de Saúde Escolar

Abstract

The Integrated Movement for the Rescue of Environmental and Health Awareness (MIRCAS), aims to raise awareness about environmental and health causes through social actions. Actions were carried out with the themes of environment and health, through various group dynamics, such as "hunting for dry leaves"" on Tree Day, ""fruit puzzle"" on Oral Health Day, and ""getting to know the microorganisms under the microscope"" in the action of microscopy, the dynamics and theoretical presentations of each theme underwent modifications to suit the language of each class. In the end, the teachers responsible for each class answered a questionnaire proposed by the extension workers. As a result, the active participation of children in the subjects was observed, with involvement through questions, comments and suggestions. The actions were evaluated positively according to the questionnaires, and it was suggested the development of more dynamic activities for the smaller classes. Thus, the main way to understand the importance of the environment and a healthy life is through environmental and health education, in a playful way contributing to better assimilation of knowledge by children.

"

Downloads

Download data is not yet available.

References

DIAS, A. A. S.; DIAS, M. A. O. Educação ambiental. Revista de Direitos Difusos, São Paulo, v. 68, n. 1, p. 161-178, 2017.

FERREIRA, P. Educação. Rio de Janeiro: O Globo, 2017.

LOUREIRO, C. F. Trajetórias e fundamentos em educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2012.

PICOLLI, A. S.; KLIGERMAN, D. C.; COHEN, S. C. A educação ambiental como estratégia de mobilização social para o enfrentamento da escassez de água. Ciências & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, mar 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csc/v21n3/1413-8123-csc-21-03-0797.pdf. Acesso em: 23 maio 2019.

OLIVEIRA, M. L. (org.) (Im) pertinências da educação: o trabalho educativo em pesquisa. São Paulo: UNESP; Cultura Acadêmica, 2009.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 189-206, 2003. Disponível em: Acesso em: 23 maio 2019.

SOUZA, M. L. M.; SIQUEIRA, V. H. F. Preparação das aulas de Ciências: o processo de escolha de técnicas de ensino. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 1., 2001, Rio de Janeiro. Anais do I EREBIO. Rio de Janeiro: UFF, 2001. p-74-77.

DALLEMOLE, J. Preservação do solo: a aprendizagem e os ensinamentos de uma turma de 6° ano através da arte. 2013. Monografia (Especialista em Educação Ambiental) – Centro de Ciências Rurais, Universidade Federal de Santa Maria, Sobradinho, 2013.

MERGULHÃO, M. C.; VASAKI. B. N. G. 2002. Educando para a Conservação da Natureza – Sugestões de Atividades em Educação Ambiental. São Paulo: EDUC, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1987. 184 p.

PONTALTI, E. S. Projeto de Educação Ambiental: Parque Cinturão Verde de Cianorte, 2005. Disponível em: https://www.ufjf.br/pedagogia/files/2017/12/A-Import%c3%a2ncia-das-Atividades-L%c3%badicas. Acesso em: 05 março 2021.

BUSS, P. M. Uma introdução ao Conceito de Promoção da Saúde. In: CZERESNIA, D.; FREITAS, C. M. (org.). Promoção da Saúde: conceitos, reflexões, tendências. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2003. p. 8-18.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS - FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Brasília: MEC/ SESu; Santa Catarina: UFSC, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 05 março 2021.

CALABRE, L. O conselho Federal de Cultura, 1971-1974. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 1, n. 37, p. 81-98, 2006.

Published

2020-12-23

How to Cite

Rocha, S. W., Ataídes, A. M. M. ., Barbosa, B. G. V. ., Costa, A. C. S. ., Lima, A. G. G. de, Vasconcelos, A. E. C. de, Vasconcelos, B. C. F., Costa, B. M. da, Cerqueira, D. D. N., Rodrigues, E. L. de S., Rangel, G. R., Albuquerque, J. H. da S., Rodrigues, L. R. A., Neta, M. G. L., Lima, M. B. C., Luz, T. M. L. da, Batista, T. de A., & Coutinho, V. L. da S. (2020). O papel da extensão universitária no resgate da consciência ambiental e em saúde. Revista De Extensão Da UPE, 5(2), 4–18. https://doi.org/10.56148/2675-2328reupe.v5n2.22.pp4-18

Most read articles by the same author(s)